De eerste Meet the Expert sessie zit erop! Op donderdag 6 maart kwamen we met een mooie mix van onderzoekers, practicioners en beleidsmakers van wetenschapscommunicatie samen. De sessie focuste op het thema samenwerkingen tussen onderzoekers en programmamakers. ‘We vonden elkaar in een gedeelde interesse in impact meten.’
Als case study bespraken we tijdens onze eerste Meet the expert sessie we Meet the Professor, een samenwerking tussen onderzoeker Madelijn Strick (Universiteit Utrecht) en het Centrum voor Wetenschap en Cultuur (CWC). Madelijn reflecteerde samen met Stephanie Helfferich en Hilke Grootelaar van het CWC op de samenwerking: Welke impact hebben ze gemaakt met hun evenement? Wat maakte de samenwerking zo waardevol? En hoe zet je een goede samenwerking op?
Impact evalueren
Wat is nou precies de impact van Meet the Professor? Met die vraag gingen Madelijn en programmamaker Lieke Dekker samen aan de slag. Ze zetten een onderzoek op dat het effect van meedoen aan Meet the Professor op schoolkinderen in kaart bracht. Daarbij lag de focus op het beeld dat kinderen van wetenschappers hebben. Uit de resultaten bleek dat als kinderen een vrouwelijke wetenschapper op bezoek kregen tijdens Meet the Professor, ze naderhand een veel minder groot stereotype beeld hadden van wie een wetenschapper kan zijn. ‘Het maakt echt een verschil als er een vrouwelijke wetenschapper de klas in komt. Als er namelijk een man voor de klas kwam, versterkte het stereotype van de wetenschapper als man juist’ deelt Madelijn.
Dit onderzochten ze via een kort online testje, waar kinderen verschillende portretfoto’s te zien kregen en telkens de vraag ‘wie van de vier is een professor?’ moesten beantwoorden, zowel voor als na de Meet the Professor sessie. ‘De test is gemakkelijk en juist door de plaatjes vinden kinderen het heel leuk om in te vullen. Deze methode is vrij beschikbaar voor iedereen die zo’n onderzoek wil uitvoeren’ vertelt Madelijn.
Aanvullende activiteiten
Dat het stereotype van de man als wetenschapper versterkt als er een mannelijke wetenschapper op bezoekt komt op scholen, betekent niet dat mannelijke wetenschappers niet aan Meet the Professor mee kunnen doen. Het betekent wel dat in die gevallen het extra belangrijk is om de diversiteit onder wetenschappers op een andere manier te laten zien via aanvullende activiteiten. Hilke licht toe: ‘als extra activiteit maken wij nu ook posters met daarop alle onderzoekers die meedoen aan Meet the Professor. Die worden dan opgehangen in de klaslokalen, zodat elke klas diversiteit zien, ook al komen er misschien twee witte mannen op bezoek in het klaslokaal.’

Posters die vooraf aan een Meet the Professor sessie in klaslokalen werd opgehangen. Gemaakt door CWC van de UU
De meerwaarde van samenwerken
Zowel Madelijn als het team van CWC raden iedereen aan om samenwerkingen tussen centra en onderzoekers te starten. ‘We vonden elkaar in een gedeelde interesse in impact meten’, vertelt Madelijn. ‘Ik vanuit mijn onderzoeksperspectief en het CWC vanuit praktische vragen.’ ‘Wat voor ons heel waardevol is gebleken aan de samenwerking met Madelijn is de uitwisseling van expertise. Wij hadden de middelen om evenementen zoals Meet the Professor te organiseren, maar niet de wetenschappelijke kennis in huis om ook te kunnen evalueren wat voor impact het evenement heeft’ deelt Stephanie. ‘Juist die impact meting levert ons veel op. Wetenschappers die wij adviseren nemen ons serieuzer als we wetenschappelijk het belang kunnen onderbouwen. De impactmetingen die we doen en de gezamenlijke publicatie geven dus meer gewicht aan onze adviezen en ons belang.’
Verschillende belangen
En hoe zet je zo’n samenwerking nou succesvol op? ‘Door alles te overleggen en belangen vanaf het eerste moment op tafel te gooien’ zegt Madelijn. ‘Als wetenschapper heb je nou eenmaal ook een wens om je onderzoek naar voren te brengen. Ik moet erover kunnen publiceren, of onderwijs over kunnen geven. Met het Erkennen en Waarderen programma wordt dat gelukkig steeds beter, maar toch wil een wetenschapper andere soorten output dan een centrum zoals het CWC.’ ‘Vanuit CWC waren wij vooral op zoek naar een stukje validatie om het belang van wat wij doen aan te kunnen tonen’, vult Stephanie aan. ‘Deze verschillende verwachtingen bespreekbaar maken, zorgen voor een succesvolle samenwerking die beide partijen iets oplevert.’
Tips voor het opzetten van Meet the Professor:
1. Gebruik een andere naam | Jaren geleden is voor deze catchy titel gekozen. Het paste toen goed bij het doel van het evenement: de stad en universiteit met elkaar verbinden. Inmiddels is vaak het doel om een realistischer beeld van wetenschap en wetenschappers te delen. Daarvoor is de nadruk op ‘professor’ juist niet handig.
2. Ga in duo’s naar scholen | Laat wetenschappers in duo’s naar scholen gaan en maak deze duo’s zo divers mogelijk in het breedste zin van het woord.
3. Ondersteun de onderzoekers | Deel concrete tips met onderzoekers, zoals: ‘neem altijd een voorwerp mee.’ Houd er rekening mee dat de onderzoekers weinig tijd hebben. Een verplichte live meeting is niet heel handig, maar een online video met tips die ze in hun eigen tijd kunnen kijken wel.
4. Toga aan en na vijf minuten uit | Kinderen vinden toga’s heel leuk, dus adviseer wetenschappers op de toga aan te doen en de baret aan de andere wetenschapper te geven. Maar adviseer ze vooral ook om de toga uit te doen na een paar minuten! Zo creëeren ze een toegankelijker en laagdrempeliger beeld van een wetenschapper.