Rooske Franse is onze combibaner die het NEWS-team komt versterken. Haar expertise op het gebied van wetenschapsmusea – zowel vanuit de praktijk bij NEMO Science Museum als vanuit onderzoek aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) – kan ons nieuwe inzichten geven. ‘Ik kijk ernaar uit om met een klein en super enthousiast team te werken en de kennis die we binnen musea opdoen te delen met een breder publiek, maar natuurlijk ook om te leren van anderen.’

Rooskes museumcarrière begon als tijdelijke kracht bij het bezoekerslab van NEMO. Van het een kwam het ander, en na allerlei verschillende (educatieve) projecten is ze nu senior projectmanager Educatie. ‘Daar focus ik me op onderzoek in het museum en het verrijken van de bezoekerservaring’. Ze werkte ook binnen Europese projecten. ‘Het mooie daarvan is dat je met verschillende partijen samenwerkt en veel van elkaar kunt leren.’
Naast haar werk bij NEMO promoveerde Rooske aan de UvA in de psychologie, op onderzoek naar het leerproces binnen families in een museale omgeving. Het onderzoek stond onder begeleiding van prof. dr. Maartje Raijmakers en dr. Tessa van Schijndel. De psychologische insteek heeft haar als scheikundige veel gebracht. ‘Het heeft mijn denken over leren, onderzoek doen en de rol van wetenschap in de samenleving verdiept’. Samen analyseerden ze het experimenteergedrag van families bij opstellingen in NEMO, de kennis van kinderen over natuurverschijnselen en maakten ze een kleutertentoonstelling. Het huidige onderzoek richt zich op de vraag hoe wetenschapsmusea maatschappelijke thema’s presenteren.
En waar ze kansen ziet voor NEWS? ‘Bijdragen aan een realistischer beeld van wetenschap, waarin ook aandacht is voor de manier waarop kennis tot stand komt. Daarnaast is wetenschapscommunicatie rond maatschappelijke thema’s een actueel onderwerp – het is relevant, biedt kansen voor meer interactie en dialoog, hoewel dat gemakkelijker gezegd is dan gedaan. Het vraagt om inzicht in wat mensen beweegt en hun interesse wekt.’