Kayla Green is kersverse doctor aan de Rotterdamse Erasmus Universiteit (EUR) én practor bij mbo-instelling Albeda. ‘Een succesvol wetenschapper kun je op heel veel plekken zijn, niet alleen binnen de muren van de universiteit.’
Sinds 1 april dit jaar is Kayla Green practor ‘Gelijke kansen’ aan Albeda. Een thema dat haar op het lijf is geschreven, gezien haar grote interesse voor jongerenwelzijn en gelijke kansen voor jongeren. ‘Tussen die twee is een sterk verband. Dat was altijd al zo, maar de coronacrisis is daarin een vergrootglas en een katalysator geweest. Toen zag je heel goed welke jongeren harder geraakt werden dan andere, en dat ongelijkheid daarin een grote rol speelde.’
Je eigen pad volgen
Kayla blijft naast haar practoraat als onderzoeker verbonden aan de onderzoeksgroep Society, Youth, Neuroscience Connected (SYNC) aan de EUR. Of ze de enige is die een practoraat combineert met een universitaire aanstelling, weet ze niet. ‘Het komt in elk geval niet vaak voor, en dat is jammer. Ik hoop dat in de toekomst jonge academische onderzoekers veel functies kunnen vervullen waarin wetenschap en praktijk worden gecombineerd. Dan ben je niet aangewezen op de traditionele ladder die je aan de universiteit moet beklimmen om een succesvol wetenschapper te worden, maar kun je ook je eigen pad volgen. Want een succesvol wetenschapper kun je op heel veel plekken zijn, niet alleen binnen de muren van de universiteit.’
Minister van Jeugd en Gezin
Kayla heeft nóg iets bijzonders gedaan: ze verdedigde haar proefschrift ‘Becoming and Thriving in a Changing World’ twee keer. De eerste keer aan de EUR, de tweede keer aan Albeda. En hoewel ze zich na haar eerste verdediging afvroeg waarom ze dit in hemelsnaam nóg een keer ging doen, heeft ze daar allesbehalve spijt van. ‘Het was een heel leuke bijeenkomst. Niet statisch, zoals aan de universiteit, maar met een leuk programma eromheen dat Eveline Crone (haar promotor aan de EUR, red.) en Albeda hadden samengesteld, en met een interactieve workshop van Life After School, een jongerenorganisatie waarmee wij veel samenwerken. Daardoor was de bijeenkomst informeler en hipper. Ik heb bovendien maar 25 minuten gesproken in plaats van 45 en de commissie die mijn verdediging moest beoordelen, bestond uit vier mensen in plaats van zes.’
Kayla, die aan Albeda practor Mohamed Bouziane opvolgt, had aan de EUR gevraagd of hij in de promotiecommissie kon plaatsnemen om het maatschappelijke aspect van haar proefschrift te beoordelen. Maar volgens het toenmalige reglement van de EUR moet elk commissielid gepromoveerd zijn (inmiddels is dit aangepast, en kan ook een niet-gepromoveerde expert aan de commissie deelnemen, red.), en dat was Mohamed niet. Bij Albeda had geen van de commissieleden die zich over dat maatschappelijke aspect bogen ‘dr.’ voor hun naam staan, maar hadden ze voor Kayla wel een nieuwe titel in het verschiet: minister van Jeugd en Gezin.

Supertoffe mbo-programma’s
Hoe de toekomst er ook uit gaat zien, de komende vier jaar is Kayla als practor verbonden aan het mbo. En dat is misschien niet de eerste werkplek waar gepromoveerde onderzoekers aan denken. Niet voor niets begon de vorige minister van Onderwijs Robbert Dijkgraaf een campagne om het imago van het mbo te verbeteren. Hij stelde dat alle vormen van vervolgonderwijs dezelfde maatschappelijke waardering verdienen en spoorde havo- en vwo-leerlingen aan om ook eens naar mbo-opleidingen te kijken.
‘Het mbo is in het verleden vaak ondergewaardeerd, terwijl daar wel veel kennis zit,’ zegt Kayla. ‘Albeda en ook andere mbo-instellingen hebben vaak supertoffe programma’s en initiatieven om jongeren te helpen met mentale gezondheid, prestatiedruk, sense of belonging en sociale veiligheid. Er worden heel veel dingen gedaan, maar we weten niet altijd óf ze werken, en zo ja, waaróm dat zo is. De EUR en Albeda onderzoeken die vragen samen. Daarbij willen we graag van begin af aan samenwerken met de studenten en docenten van Albeda. Wat maakt dat jongeren zich gehoord en gezien voelen? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ze inspraak hebben en kunnen participeren?’
Prestatiedruk onder mbo-studenten
Kayla geeft als voorbeeld een project over prestatiedruk, iets wat vooral is onderzocht onder hbo- en wo-studenten. Maar mbo-studenten geven aan dat zij óók gebukt gaan onder stress en het gevoel hebben dat ze aan heel hoge verwachtingen moeten voldoen. YoungXperts, het jongerenparticipatieplatform van het SYNC Lab, heeft daarom samen met het Trimbos-instituut, Albeda en het ministerie van OCW prestatiedruk bij mbo-studenten onderzocht. Ze hebben een vragenlijst uitgezet en zijn in focusgroepen samen met jongeren gaan nadenken over de vraag hoe die prestatiedruk zich uit, of dat anders is dan bij andere studenten, en wat er aan gedaan kan worden. Kayla: ‘We hebben de resultaten in een manifest verwerkt dat we mochten overhandigen aan koningin Máxima. We willen niet dat onze ideeën in een la verdwijnen, maar dat beleidsmakers er kennis van nemen en ermee aan de slag gaan.’
Verbinden van wetenschap, school, wijk en samenleving
Wat gaat Kayla de komende vier jaar doen als practor Gelijke kansen? ‘Ik moet de organisatie beter leren kennen, en een plan schrijven over wat we gaan doen.’ Dat plan zal over gelijke kansen en welzijn gaan, maar ze staat ook open voor andere onderwerpen die studenten en docenten aandragen.
Kayla: ‘Jongeren staan continu in verbinding met anderen. Al die verschillende leefwerelden hebben ze nodig om veerkrachtig te zijn. Veerkracht wordt vaak gezien als iets individueels, maar om het te kunnen ontwikkelen, heb je veerkrachtige omgevingen nodig. Dat geldt zeker voor jongeren die ongelijke kansen hebben door de thuissituatie waarin ze opgroeien of de wijk waarin ze wonen. Omdat veel mbo-studenten nog thuis wonen, spelen hun ouders een relatief grote rol in hun leven. Helaas zijn zij wat minder gemakkelijk te bereiken dan ouders van middelbare scholieren.’
Wat dat betreft heeft Kayla het met Albeda goed getroffen. De school zet onder de vlag ‘Albeda at night’ in de namiddag en avond haar deuren open voor de buurt. Op deze manier hoopt Albeda dat ouders, school en wijk elkaar gemakkelijker weten te vinden. Kayla: ‘Ik weet nu nog niet hoe, maar ik kan me voorstellen dat ik vanuit dat plan iets leuks zou kunnen doen waarbij ik ook de ouders betrek. Het zou heel mooi zijn als het lukt om wetenschap, school, wijk en samenleving met elkaar te verbinden.’
door Malou van Hintum, voor NEWS
Geef een reactie